Συμμετοχή στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ζωγραφικής με θέμα «Δείξε μας την καρδιά σου!»

5EPALΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ, ΝΕΑ

Το σχολείο μας συμμετείχε στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ζωγραφικής με θέμα «Δείξε μας την καρδιά σου!», που διοργανώθηκε από την Α΄ Πανεπιστημιακή Καρδιολογική Κλινική της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, στο πλαίσιο του ετήσιου Συνεδρίου Καρδιαγγειακής Ιατρικής “CARDIOATHENA 2024’’, που πραγματοποιήθηκε 12 και 13 Απριλίου 2024.

Ο διαγωνισμός απευθύνθηκε σε μαθητές/τριες όλων των τάξεων των Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας, δημόσιων και ιδιωτικών. Σκοπός του διαγωνισμού ήταν η εξοικείωση των μαθητών/τριών με την καρδιά ως ζωτικό όργανο του σώματος, η ανάδειξη της καθοριστικής σημασία της για την ανθρώπινη υγεία και την ποιότητα ζωής, καθώς και η ευαισθητοποίησή τους για την πρόληψη των καρδιακών παθήσεων.

Όπως αναφέρουν οι διοργανωτές, γενικότερα οφέλη του διαγωνισμού ζωγραφικής ως εκπαιδευτική διαδικασία είναι:

  • Αξιοποίηση των τεχνών ως μέσο πολιτιστικής ενδυνάμωσης και γνωστικής/συναισθηματικής ανάπτυξης των νέων που οδηγεί στην ολιστική προσέγγιση της ζωής.
  • Εμπλοκή των μαθητών/μαθητριών και των εκπαιδευτικών σε δημιουργικές δράσεις που δίνουν την ευκαιρία για άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των μελών της.
  • Δημιουργία προϋποθέσεων για ενημέρωση και αποτελεσματική μάθηση σε θέματα αγωγής υγείας και πρόληψης, μέσω δημιουργικών τρόπων έκφρασης και ενεργητικής συμμετοχής των εμπλεκομένων.

Στον διαγωνισμό συμμετείχαν μαθητές/τριες από περισσότερα από 200 σχολεία και αξιολογήθηκαν περισσότερα από 450 έργα ζωγραφικής.

Από το σχολείο μας συμμετείχαν έξι μαθήτριες της Γ΄ Τάξης του Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών – Ειδικότητας Γραφικών Τεχνών, και συγκεκριμένα: 1. Ζολώτα Μαρία, 2. Ζυγούρα Χαριτίνη, 3. Κουτσοδήμα Αικατερίνη, 4. Παπανικολάου Σωτηρία, 5. Σπηλιωτοπούλου Σοφία και 6. Τάντουλα Ελένη, με τα παρακάτω εντυπωσιακά έργα, τόσο ως προς τη πρωτοτυπία τους και την τεχνική εκτέλεση, όσο και ως προς το μήνυμα που μεταφέρουν:

Μαθήτρια: Μαρία Ζολώτα
Τίτλος του έργου: Στη χαρίΖΩ και συνεχίΖΩ μαζί σου
Περιγραφή του έργου:

Για την υλοποίηση του έργου, χρησιμοποιήθηκαν σκόνες αγιογραφίας και μολύβι. Εμπνευσμένη από την τοιχογραφία του Μιχαήλ Άγγελου «Η δημιουργία του Αδάμ», επιλέχθηκε η λεπτομέρεια των χεριών, που όμως δεν αγγίζονται άμεσα, αλλά το σημείο σύνδεσης είναι η καρδιά. Το χέρι του ανθρώπου επιστρέφει το δώρο της ζωής, και γίνεται ο ίδιος δημιουργός. Οι ρωγμές συμβολίζουν το πλαίσιο βλάβης και φθοράς, μέσα στο οποίο όμως γεννιέται η ζωή.
Μήνυμα του έργου:
Το έργο αναδεικνύει τη γέννηση, το μοίρασμα, την αιωνιότητα, εστιάζοντας στην ιδέα της ενσυναίσθησης. Περνά το μήνυμα υπέρ της δωρεάς οργάνων. Η καρδιά είναι ωραίο να χτυπά ακόμα και σε άλλο σώμα, είναι η συνέχεια του ανθρώπου.

Μαθήτρια: Χαριτίνη Ζυγούρα

Τίτλος του έργου: Heartbeat Escapement

Περιγραφή του έργου:
Μολύβια, ξυλομπογιές, νερομπογιές και λίγη ψηφιακή επεξεργασία για την ένταση των χρωμάτων, συνθέτουν ένα έργο που αναδεικνύει την τέχνη στην καρδιοχειρουργική. Το χειρουργείο μεταμορφώνεται σε έναν καμβά όπου γεωμετρικές μορφές και τεμνόμενα επίπεδα καθρεφτίζουν την περίπλοκη φύση της ανθρώπινης καρδιάς. Κάθε τομή γίνεται μια πινελιά και οι γιατροί, σαν καλλιτέχνες του Κυβισμού, ανακατασκευάζουν τη φόρμα και ξαναδίνουν τον ρυθμό της ζωής.

Μήνυμα του έργου:
Οι καρδιοχειρουργοί επιδιορθώνουν ραγισμένες καρδιές και δημιουργούν το αριστούργημά τους.

Μαθήτρια: Αικατερίνη Κουτσοδήμα

Τίτλος του έργου: Στηθάγχη ή Ο ύμνος της καρδιάς

Περιγραφή του έργου:
Χρησιμοποιώντας ξυλομπογιές και μολύβια, η καρδιά απεικονίζεται σαν καρουζέλ. Σαν ένα παιχνίδι αλλά και μια μηχανή γεμάτη με σύμβολα: Γρανάζια για να δηλώσουν τον μηχανισμό που τροφοδοτεί με αίμα την καρδιά. Σπείρες για να συμβολίσουν τις ανάσες και την ώθηση για δύναμη στην πορεία της ζωής. Αλυσίδες για τη σύνδεση του παρόντος με το παρελθόν. Ένα ρολόι που δίνει τον ρυθμό. Μια μαριονέτα για τους βηματισμούς ανάλογα με το συναίσθημα της στιγμής. Μία κοπέλα σκεπτική, της οποίας δεν βλέπουμε το πρόσωπο. Βιώνει ένα γεγονός. Νιώθει.

Μήνυμα του έργου:
Η ζωή είναι οι χτύποι της καρδιάς με τα συναισθήματά της που την τροφοδοτούν και την κατευθύνουν.

Μαθήτρια: Σωτηρία Παπανικολάου

Τίτλος του έργου: It’s a ma(p)tter of heart

Περιγραφή του έργου:
Χρησιμοποιώντας ακρυλικά, η καρδιά αναπαρίσταται σαν τη γη. Φύλλα αγκαλιάζουν τη σύνθεση, ξεπροβάλλοντας από αρτηρίες και φλέβες. Οι ρίζες είναι ταυτόχρονα ο πρόσθιος κατιών κλάδος της καρδιάς. Τα χρώματα που έχουν επιλεχθεί είναι το κόκκινο, το μπλε και το πράσινο, για να συνδεθούν με την καρδιά, τη γη και τη φύση και να συμβολίσουν την ενέργεια, την υγεία και την ελπίδα, αντίστοιχα.

Μήνυμα του έργου:
Μια ανθρώπινη καρδιά θα πρέπει να χτυπά σε αρμονία με την καρδιά της γης. Ένας καλόκαρδος άνθρωπος μπορεί να δημιουργήσει μόνο ομορφιά, μπορεί να πετύχει ακόμα και τους πιο δύσκολους στόχους.

Μαθήτρια: Σοφία Σπηλιωτοπούλου

Τίτλος του έργου: Friendly Reminder: “Love is the best medicine”

Περιγραφή του έργου:
Σε επιφάνεια χαρτιού, πιτσιλιές ακρυλικών χρωμάτων δημιουργούν ένα φόντο ενέργειας. Η τεχνική dripping που αναπτύχθηκε από τον Τζάκσον Πόλοκ, τον σημαντικότερο εκπρόσωπο του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, αναδεικνύει το θέμα της ζωγραφικής, που είναι η δράση, η χειρονομία, η αυτόματη γραφή της κίνησης του σώματος. Με την τεχνική του κολλάζ, τα υπόλοιπα υλικά δημιουργούν ένα ενιαίο σύνολο. Μία κόκκινη, κομμένη στα δύο καρδιά ενώνεται ξανά. Για την ένωση χρησιμοποιούνται αυτοκόλλητα επιθέματα τραυμάτων, που σχηματίζουν τη λέξη LOVE.

Μήνυμα του έργου:
LOVE: η λέξη πανάκεια για κάθε ασθένεια. Γιατί όπως δίδαξε σοφά ο Rumi: «Love is the whole thing. We are only pieces».

Μαθήτρια: Ελένη Τάντουλα

Τίτλος του έργου: Τα υπέρ και τα κατά!

Περιγραφή του έργου:
Η υιοθέτηση της τεχνικής του κολλάζ στο συγκεκριμένο έργο αντικατοπτρίζει την ποικιλία των διατροφικών επιλογών που έχουμε στη διάθεσή μας. Όπως κάθε κομμάτι του κολλάζ συμβάλλει στο σύνολο της σύνθεσης, έτσι και κάθε τροφή επηρεάζει την υγεία της καρδιάς μας. Τροφές πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά (χρώμα) δυναμώνουν την καρδιά και ενισχύουν την ευεξία. Το μικρό μέγεθος της καρδιάς συμβολίζει τη σύνεση στη διατροφή. Αντίθετα, το κάπνισμα και οι κακές διατροφικές επιλογές με λίπη, ζάχαρη και αλάτι, μπορούν να φράξουν τις αρτηρίες και να προκαλέσουν καρδιαγγειακές παθήσεις. Το μεγάλο μέγεθος και οι καφέ-ώχρα αποχρώσεις συνδέονται με την υπερκατανάλωση και το επιβλαβές αποτέλεσμα των επιλογών αυτών.

Μήνυμα του έργου:
Η καρδιά αξίζει το καλύτερο. Τροφοδοτήστε τη υγιεινά και με σύνεση.

Παρά το γεγονός ότι οι μαθήτριες δεν απέσπασαν κάποιο βραβείο, αξίζουν θερμά συγχαρητήρια για τη συμμετοχή τους, με την οποία αναδεικνύουν τη σπουδαιότητα της καρδιάς όχι μόνο ως βιολογικού οργάνου αλλά και ως σύμβολο συναισθημάτων. Η αφοσίωσή τους στη δημιουργία και η διάθεσή τους να μοιραστούν την καλλιτεχνική τους έκφραση με το ευρύ κοινό αποτελούν παράδειγμα έμπνευσης και κινητοποίησης των συμμαθητών/τριών τους, ενώ παράλληλα υπογραμμίζουν τη δύναμη της τέχνης ως μέσο ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης.

Η Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Κωνσταντίνα Πατσιαλού – ΠΕ89.01 Καλλιτεχνικών Σπουδών

Δείτε την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εδώ.