Την Τρίτη 28 Απριλίου 2026 πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη και επιμορφωτικό σεμινάριο με τίτλο: «Τα εκθέματα του Μουσείου Τύπου και η συμβολή τους στην τοπική Ιστορία της Πάτρας» στο Μουσείο Τύπου της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Πελοποννήσου- Ηπείρου-Νήσων.

Το Μουσείο Τύπου, ιδρύθηκε από την Ένωση Συντακτών το 1956 με έδρα την Πάτρα και λειτουργεί από τις 28 Μαΐου 1957. Σκοπός του είναι η συγκέντρωση και η διαφύλαξη εφημερίδων, περιοδικών, χειρογράφων και άλλων εντύπων, που αποτελούν πολύτιμη πηγή πληροφόρησης για την ιστορία του τόπου μας.
Στη δράση, η οποία διοργανώθηκε από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας / Πολιτιστικά Θέματα σε συνεργασία με το Μουσείο Τύπου, συμμετείχαν μαθητές και μαθήτριες της Β΄ και Γ΄ Τάξης του Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών, ειδικότητας Γραφικών Τεχνών, στο πλαίσιο υλοποίησης του εγκεκριμένου προγράμματος Πολιτιστικών Θεμάτων με τίτλο: «Οι Τέχνες Ταξιδεύουν».
Το επιμορφωτικό σεμινάριο υλοποιήθηκε σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα:
17:15-17:30 Προσέλευση-Εγγραφές
17:30-17:35 Χαιρετισμός
17:35-18:15 «Το Μουσείο Τύπου στα 70 χρόνια λειτουργίας και δράσης του: στόχοι και προσφορά προς το κοινό» – Κατερίνα Τσίρου, Υπεύθυνη του Μουσείου.
18:20-19:15 «Προσεγγίζοντας βιωματικά επιλεγμένες θεματικές του Μουσείου»:
α. Η απελευθέρωση της Πάτρας από τις γερμανικές κατοχικές δυνάμεις μέσα από τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων της εποχής.
β. Το Σταφιδικό Ζήτημα στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα και οι οικονομικές και κοινωνικές του προεκτάσεις – Γεώργιος Ηλιόπουλος, Γεν. Γραμματέας Μουσείου Τύπου.
19:15-20:00 Συζήτηση-Αναστοχασμός
Στο πλαίσιο του σεμιναρίου, οι συμμετέχοντες/ουσες ενημερώθηκαν για την ιστορία, τα εκθέματα και τη θεματολογία του Μουσείου, και μέσω βιωματικών δράσεων, επικεντρώθηκαν σε συγκεκριμένες θεματικές. Ήρθαν σε επαφή με σπάνιες εκδόσεις, όπως εφημερίδες από το 1815, περιοδικά από το 1852, καθώς και σπάνιους τίτλους βιβλίων που έχουν χαθεί με το πέρασμα των χρόνων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασαν ιστορικά τεκμήρια, όπως το πρωτότυπο χειρόγραφο της Γ΄ Εθνοσυνέλευσης του 1827 στην Τροιζήνα.

Για τους μαθητές και τις μαθήτριες της ειδικότητας Γραφικών Τεχνών, η θεματολογία του σεμιναρίου υπήρξε ιδιαίτερα σημαντική, καθώς συνδέεται άμεσα με την ιστορία του εντύπου και τα μέσα παραγωγής του. Πέρα από το ιστορικό περιεχόμενο, δόθηκε η ευκαιρία να προσεγγίσουν ζητήματα που συνδέονται με το αντικείμενο σπουδών τους, όπως η σελιδοποίηση εφημερίδων, η μορφή των πρωτοσέλιδων, τα λογότυπα και οι τίτλοι, η εικονογράφηση σε σύγκριση με σύγχρονες πρακτικές, το χαρτί ως τεκμήριο ιστορίας και η σημασία του υδατοσήμου, καθώς και τεχνικές της τυπογραφίας, όπως τα κλισέ και η τσιγκογραφία.
Οι μαθητές/τριες παρακολούθησαν με ενδιαφέρον τους ομιλητές, οι οποίοι με ενθουσιασμό παρουσίασαν τη σημασία των συλλογών του Μουσείου. Μέσα από αφηγήσεις και παραδείγματα, αναδείχθηκε ο ρόλος του Μουσείου Τύπου ως ζωντανού φορέα διατήρησης της ιστορικής μνήμης και πολιτιστικής κληρονομιάς.










Η αλληλεπιδραστική συζήτηση, με τη συμβολή του κ. Γεωργίου Βοζαΐτη, Υπεύθυνου Πολιτιστικών Θεμάτων, καθώς και άλλων συμμετεχόντων, ενίσχυσε τον αναστοχασμό και τη σύνδεση της ιστορίας με την εκπαιδευτική πράξη.
Ευχαριστούμε θερμά τον κ. Ηλιόπουλο και την κα Τσίρου για τη φιλοξενία και την πολύτιμη συμβολή τους στην υλοποίηση της δράσης.
Οι εκπαιδευτικοί
Κωνσταντίνα Πατσιαλού, ΠΕ89.01 Καλλιτεχνικών Σπουδών/Γραφιστικής
Ιωάννης Κοψίνης, ΠΕ08 Καλών Τεχνών
