Την Τετάρτη 13/11/2024 πραγματοποιήθηκε εργαστήριο με θέμα «Παραπληροφόρηση και Fact-Checking στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης» για μαθητές/τριες του 5ου Εσπερινού ΕΠΑΛ Πάτρας, στον χώρο MOSAIC // Πολιτισμός & Δημιουργικότητα (Ερμού 112, Πάτρα).


Στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης, η προσεκτική επαλήθευση της ακρίβειας των πηγών πληροφοριών γίνεται όλο και πιο σημαντική. Πώς μπορούμε να αναγνωρίσουμε την εσφαλμένη πληροφόρηση και την παραπληροφόρηση; Πώς μπορούμε να ελέγξουμε αν οι πληροφορίες είναι ακριβείς; Το εργαστήριο Fact-Checking έχει ως στόχο:
- να βοηθήσει να βρούμε απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα, για να αποκτήσουμε «ανοσία» στην παραπληροφόρηση.
- να αποκτήσουμε πολύτιμες δεξιότητες και τεχνικές που θα μας βοηθήσουν να αναγνωρίσουμε πιο εύκολα φαινόμενα παραπληροφόρησης.
Εισηγητής: Ανδρόνικος Κουτρουμπέλης, υπεύθυνος τεχνολογίας στο Κέντρο Δια Βίου Μάθησης και στην ηλεκτρονική εκπαιδευτική πλατφόρμα “Edu4u”, συνιδρυτής του οργανισμού επαλήθευσης γεγονότων “Ellinika Hoaxes”, υπεύθυνος για την τεχνική ανάπτυξη της πρώτης εφαρμογής ειδοποίησης αναξιόπιστων ιστοσελίδων (“Greek Hoaxes Detector”) και ιδρυτής του οργανισμού επαλήθευσης γεγονότων FactReview.
Πρόγραμμα εργαστηρίου:
- Επεξεργασία εργαλείων για την αναγνώριση αληθινών και ψευδών πληροφοριών.
- Γνωριμία με εργαλεία και μεθόδους για την ανάλυση γνησιότητας εικόνων και βίντεο.
- Παροχή πρακτικών συμβουλών για τον εντοπισμό εικόνων που έχουν δημιουργηθεί με τεχνητή νοημοσύνη και deepfakes.
- Παρουσίαση σύγχρονων εργαλείων βασισμένων στην τεχνητή νοημοσύνη που συμβάλλουν στην ανίχνευση και τον έλεγχο της παραπληροφόρησης.
Στόχοι της διδακτικής επίσκεψης που τέθηκαν ήταν οι μαθητές/τριες:
- Να κατανοήσουν τις απειλές από την παραπληροφόρηση και τρόπους αντιμετώπισής της μέσω ασφαλούς περιήγησης.
- Να αναπτύξουν δεξιότητες για την αξιολόγηση της αξιοπιστίας των πληροφοριών.
- Να εξοικειωθούν με εργαλεία και μεθόδους ανίχνευσης ψευδών ειδήσεων και ανάλυσης αυθεντικότητας περιεχομένου.
- Να καλλιεργήσουν κριτική στάση απέναντι στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και των ψηφιακών εργαλείων στον έλεγχο της παραπληροφόρησης.
- Να κατανοήσουν τις σύγχρονες προκλήσεις στον σχεδιασμό μέσων επικοινωνίας με αξιοπιστία και διαφάνεια.
Στο εργαστήριο συμμετείχαν μαθητές/τριες της Α΄ Τάξης (Α1), της Β΄ Τάξης (ΒΕΤΕΧ – Εφαρμοσμένων Τεχνών) και της Γ΄ Τάξης (ΓΓΤΕΧ – Γραφικών Τεχνών).
Συνοδοί Εκπαιδευτικοί: Ουρανία Νίκα ΠΕ02, Κωνσταντίνα Πατσιαλού ΠΕ89.01, Αικατερίνη Παπαδήμα ΠΕ86, Ιωάννης Κοψίνης ΠΕ08.
Το Σάββατο 09/11/2024 οι εκπαιδευτικοί του σχολείου, Ουρανία Νίκα – ΠΕ02 και Κωνσταντίνα Πατσιαλού – ΠΕ89.01 συμμετείχαν στο εργαστήριο με θέμα «Παρουσίαση του προγράμματος Fakeless σε εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης» στα Γραφεία της εφημερίδας Πελοπόννησος (Μαιζώνος 206), με εισηγήτρια την κα Νικολέττα Σταθοπούλου, Διευθύντρια Τομέα Πληροφόρησης & Βιβλιοθήκης, Goethe-Institut Athen.


Κατά τη διάρκεια του διαδραστικού εργαστηρίου, παρουσιάστηκε η έκθεση Fakeless και συζητήθηκαν στρατηγικές που μπορούν να εφαρμοστούν στην τάξη για την καλύτερη κατανόηση των σύγχρονων προκλήσεων των μέσων ενημέρωσης. Οι εκπαιδευτικοί εξερεύνησαν εργαλεία και μεθόδους για την αναγνώριση της παραπληροφόρησης και την κριτική προσέγγιση των ειδήσεων.
Τα εργαστήρια πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Έκθεσης για τον Εγγραμματισμό στα Μέσα Επικοινωνίας του προγράμματος «Fakeless» που υλοποιείται από το Goethe-Institut Athen και το Goethe-Zentrum Patras σε συνεργασία με τον οργανισμό Kunsht (Ουκρανία).

Όλο το υλικό του προγράμματος «Fakeless» διατίθεται δωρεάν μέσω της ιστοσελίδας https://fakeless.org, με άδεια χρήσης Creative Commons CC BY-NC-ND 4.0 (Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα).
Το εξαιρετικό υλικό περιλαμβάνει διαδραστικά παιχνίδια, βίντεο, ενημερωτικές αφίσες, κάρτες δραστηριοτήτων και ερωτηματολόγια.
